Tips og tricks til bedre flow, samarbejde og facilitering

Kom straks i gang med at optimere jeres flow, samarbejde og facilitering i virksomheden. Line Hviid og Rasmus Gøthgen fra FlowCamp giver dig her tre tips, hvis du er leder. Og tre tricks til at gå pirat, hvis du 'bare' er menig medarbejder.

Du kan også skrive dig op til vores nyhedsbrev

Tip nr. 1: Find ud af hvorfor I vil optimere jeres processer - og find baseline i empiri

PiratTrick nr. 1: Formuler selv et hvorfor - gør det så konkret som muligt

  • Formuler et svar på dette spørgsmål: Hvorfor vil du, dit team - måske hele virksomheden - gerne optimere jeres arbejds-processer?
  • Gør dit svar så konkret som muligt. Det er ikke nok at ville “være agil”. Hvorfor vil i det, hvad får I ud af det? Brug gerne ‘The 5 Whys’, dvs. at du som en anden SpørgeJørgen bliver ved med at stille spørgsmålet “Hvorfor?”, hver gang du har svaret på hvorfor.
  • Udryd varm luft ved at udsætte dit svar for den retoriske ikke-test. Dit svar skal være så konkret og specifikt, at det ikke bare er et åbenlyst statement som alle virksomheder ville være med på. Du laver testen ved at tilføje et ‘ikke’. Og hvis du godt kunne forestille dig, at nogen ville tilslutte sig ikke-versionen, så har dit svar bestået teksten. Et eksempel, der dumper er “Vi vil levere værdi til vores kunder”, for ingen virksomheder siger: “Vi vil ikke levere værdi til vores kunder”. Et eksempel, der består er: “Vi vil insource proces-kompetencer i virksomheden”, for du kan godt finde virksomheder, der vil sige: “Vi vil ikke insource proces-kompetencer i virksomheden.”
  • Næste skridt: Når du er blevet konkret og har udelukket varm luft, skal du sikre dig, at dit hvorfor har et empirisk grundlag. Find en kollega, gå på jagt efter data sammen og gør derefter jeres hvorfor endnu mere skarpt og konkret. Nu er I klar til at skubbe til en chef.

Tip nr. 2: Kortlæg nuværende processer - find de værste flaskehalse og beslut, hvordan I kan løsne dem

PiratTrick nr. 2: Skitsér proces, som dit teams opgaver går igennem - tilføj ventetider

  • Find start og slutpunkt for en opgave: Fra et behov opstår et eller andet sted i virksomheden til behovet er løst (så langt I nu kan tage den fra jeres side af).
  • Tilføj så alle skridt, opgaven går igennem fra start til slut.
  • Sæt ventetid på, de steder hvor der er ventetid.
  • Find ét sted, der er oplagt at forbedre.
  • Næste skridt: Tal med én, der kan hjælpe med at føre forbedringen ud i livet.

Tip nr. 3: Husk at I er mennesker - psykologisk tryghed øger performance og starter med tydelige mål, at I lærer af jeres fejl og lytter til hinanden

PiratTrick nr. 3: Øv dig i at lytte - første skridt er at lære at holde kæft

  • Du har to ører, men kun én mund. Øv dig i at tie stille og lytte i stedet.
  • Det første, du skal lytte efter, er nøgleord, dvs. ord der enten går igen, eller som lader til at have en særlig betydning. Spørg for at få ordene uddybet.
  • Drop dine hypoteser om, hvad noget handler om.
  • Find i stedet din nysgerrighed: Hvad er det, du ikke ved? Hvad er det, du ikke forstår?
  • Stil de nysgerrige spørgsmål undervejs for bedre at forstå.
  • Næste skridt: Når du har øvet dig i at lytte, deler du dine erfaringer med en kollega. Så kan I være to om at være gode til at lytte fremover.